Posted on

Lad de lyse farve flytte ind

background-brown-close-up-908297

Lyse farver har ofte en positiv indvirkning på vores humør og energi, hvorfor de er gode at indkoroperere i hjemmet. En god og nem måde at invitere forår- og sommerfarverne indenfor er at tapetsere en eller flere vægge med et farverigt og muntert tapet, der kan bidrage til en god energi i hjemmets indretning.

Pep dit hjem op med tapet

En eller flere farverige vægge kan friske et helt rum op og give det nyt liv. Det er en perfekt mulighed for at tilføje personlighed og kant til dit hjem, så det afgiver den helt rette energi.

På Nicetapet.dk finder du tapeter i mange forskellige farver og mønstre, og vægter højt at forhandle tapeter for enhver smag. Mulighederne er således mange, og du kan med garanti finde et tapet, der bringer god stemning ind i dit hjem. Husk at måle rummet op inden du bestiller, så du ved hvor mange ruller, du har brug for. Hvis du har valgt et mønstret tapet, skal du tage højde for, at der er en rapport, der skal passe med mønsteret i den næste bane. Derfor skal du sandsynligvis bruge mere tapet end beregnet, da mønsteret skal passe i samlingerne for at opnå det flotteste resultat.

Sådan gør du

Når du har fundet det helt rigtige tapet, er det tid til at sætte det op. Start med at gå dine vægge omhyggeligt igennem for løst tapet og holder. Før du kan tapetsere, skal eventuelle huller være reparerede og væggene rene og helt tørre. Non-woven tapet er nemt og hurtigt at sætte op, da limen blot skal smøres på væggen med en klisterkost og tapetet rulles på. Da non-woven tapet hverken udvider eller trækker sig sammen, skal banerne kun støde sammen og altså ikke lægges ind over hinanden. Selvom denne type tapet er nemt at have med at gøre, er det ikke nødvendigvis dyrt – det kan sagtens findes i de lidt billigere prisklasser.

Posted on

Lyse farver gør dig gladere

Lys farve

Vores hjerner er indrettet således, at lys er med til at gøre os mere glade. Forår og sommer betyder mere lys, og det er rigtig godt for vores hjerner. Når dagene bliver lysere og længere, kan det i høj grad mærkes på humøret. Når det er vinter i Danmark, får vores kroppe alt for lidt lys i forhold til, hvad vi egentlig har behov for. Dette skyldes, at vores hjerner fortsat er indrettet som de var tilbage i Afrika, da mennesket udviklede sig, og derfor har lys så stor påvirkning på vores hjerner. Dette er blandt andet grunden til at mange mennesker bliver deprimerede om vinteren, fordi dagene er mørkere, og hermed får hjernerne ikke alt det lys, der gør os gladere.

Farver kan også påvirke humøret

Det er ikke kun solens lys, der kan være med til at påvirke vores humør. Det kan de farver vi omgås med også, og derfor er det vigtigt at vælge farver med omhu. Ens personlighed har stor betydning for, hvordan specifikke farver opfattes. Nogle mennesker vil eksempelvis opfatte grønne vægge som harmoniske og afslappende, mens røde vægge vil virke stressende. Derfor kan det for nogle mennesker være en rigtig dårlig idé at male soveværelset rødt, da det kan påvirke hjernen til at have svært ved at falde til ro. En generel huskeregel er, at mørke farver giver ro og fremmer afslapning, mens lyse farver symboliserer aktivitet, og hermed er med til at holde gang i hjernen – og samtidig påvirker de lyse farver humøret.

Derfor bliver du gladere af lyse farver

Når du vælger at omgive dig med lyse farver i hjemmet, er det med til at påvirke hjernen i en positiv retning. De lyse farver simulerer nemlig hjernen på nogenlunde samme måde som solens lys, og derfor kan lyse farver i hjemmet være med til at gøre dig til et gladere menneske. Særligt om vinteren stimulerer de lyse farver hjernen, og er med til at lette på humøret. Der findes et utal af lyse farver, som hver især kan være med til at påvirke din hjerne, og derfor kan du med fordel gå ned til din lokale maler for at undersøge dine muligheder. Hvis du ønsker at komme i ekstra godt humør om vinteren, kan du med fordel købe en omgang lysterapi, som gør hjernen gladere ved at simulere solens lys. Hvis du kombinerer dette med lyse farver, er du så godt som garanteret godt humør hele vinteren.

Posted on

Dødsfald i familien: Sådan kommer I igennem den svære tid

black-and-white-cemetery-cross-580450

Tiden efter et dødsfald i familien er hård. Sorgen og savnet er overvældende, hverdagen kan virke uoverskuelig, og der er en masse praktiske ting at forholde sig til. Her kan I læse mere om, hvordan I som familie kommer bedst muligt igennem en tung tid.

Bed om hjælp

Med et dødsfald følger en række praktiske gøremål, som familien skal tage sig af. En af dem er at tømme og rengøre dødsboet. Det kan være en ubehagelig oplevelse, og mange vælger derfor at få hjælp udefra. Hovedstadens Dødsbo & Konkurs har grundig erfaring med oprydning og rengøring af dødsbo i København, og tager hensyn og lytter til jeres ønsker.

Snak med hinanden

Sørg for at støtte og være der for hinanden i processen. Det er rart at tale med nogen, der kender både en selv og den afdøde, da man bedre kan forholde sig til savnet. Det er mindst lige så vigtigt, at I også huske at tale med børnene – de kan godt mærke, at I er kede af det.

Lyt til dig selv

I en periode som denne er det enormt vigtigt at lytte til sig selv og sin krop. Alle mennesker håndterer sorg forskelligt og ingen reagerer ens. For nogle er det en stor hjælp at vende hurtigt tilbage på arbejdet, der bliver et frirum, hvor de sorgfulde tanker sættes lidt på pause. Det kan også være rart at lave noget velkendt og have en hverdag, hvor der sker noget. For andre er det en belastning at arbejde og skulle fungere blandt andre. Koncentrationen er på sit laveste, og man føler sig sårbar. Begge dele er helt normale og vækker forståelse. Uanset er det en god ide løbende at være i kontakt med arbejdspladsen og informere dem om, hvad der er sket. Det vil også gøre det lettere at vende tilbage til jobbet.

Posted on

3 tips til et lykkeligere liv gennem mad

lykkeligtliv

Mad kan være roden til meget ondt. Vi ser i samfundet store udgifter til madrelaterede problemer, ligesom at samfundet generelt står over for en udfordring i at uddanne med henblik på gode og sunde madvaner. Ikke nødvendigvis for at spare på hospitalsregningerne, men tværtimod i højere grad for at skabe et lykkeligere samfundet med lykkelige, sunde og glade borgere. Mad og kost spiller i høj grad ind her, både i et større og mindre perspektiv. Hver enkelt person bliver gladere og får mere overskud ved at spise den rette kost, men vi får som samfund også meget mere ud af borgere, som er sunde og oplagte.

Dermed er spørgsmålet, hvordan vi som personer kan skabe os selv det lykkeligste liv via god mad og kost. Der er nemlig flere barrierer i forbindelse med dette. For det kan være svært at finde tid og energi til at handle de rigtige ting ind, sætte gode madplaner sammen, samtidig med at vi alle bør sørge for mindre madspild. Det handler om at tage små skridt i den rigtige retning, og netop derfor får du her tre tips til at leve lykkeligere gennem mad.

Minimér tid og energi forbundet med indkøb og madlavning

Som nævnt kan det tage en hulens masse energi at skulle sammensætte madplaner til hjemmet med fokus på næring og god mad, at sørge for indkøbet af de rette ingredienser og samtidig sørge for mindre madspild. Derfor bunder dette første tip også i en meget let måde at skære ned på disse ting i din hverdag.

Maaltidtildoeren.dk giver dig et overblik over de forskellige muligheder, der er på markedet, for at få adgang til måltidskasser. Og netop måltidskasser kan nemlig spare dig for megen besvær i hverdagen. Følg linket til forsiden her, og bliv klogere på de mange forskellige kasser, fordele og priser, som gør sig gældende, hvis du vil prøve en måltidskasse af. Ikke nok med at måltidskasser giver dig mere tid i hverdagen, så kan denne ekstra tid også bruges på det, som du holder allermest af: dine børn, løbeture eller noget tredje.

Tænk på mængder frem for diæter

Mange forbinder kostplaner, diæter og kure med noget negativt. Derfor giver det hele ikke meget lykke i hverdagen at fokusere for meget på dette. Det er krævende at holde fokus på næringsindhold og indtag, og det gør det ikke bedre, at man har lyst til alt muligt andet. Derfor bliver trenden i 2018 også at fokusere mere på mængder af eksempelvis kage og slik, frem for at udelukke det helt og aldeles. Dét skaber nemlig mere lykke.

Kombinér faste måltidsvaner og søvnvaner

Kost kan ikke gøre tricket alene, hvis du gerne vil have dig et lykkeligere 2018. For imens både søvn og kost giver dig mere energi og glæde i livet, så bliver det endnu bedre, hvis du kombinerer de to. For rigtig meget lykke – eller mangel herpå – finder man i hverdagens trummerum, hvor dårlige søvnvaner og kostvaner er en ond cirkel. Bryd denne cirkel ved at spise gode måltider regelmæssigt, og bevar ensformige søvnrytmer gennem både hverdag og weekender.

Posted on

Sådan bliver dit 2018 mere lykkeligt

fwe

Går du rundt og spekulerer på, hvordan du bliver lykkelig her i de kolde vintertider, så fortvivl ikke. Svaret ligger lige foran snuden på dig, men det er ikke altid, du selv kan se den. Derfor har vi herunder fabrikeret en mindre liste over ting, som du skal gøre i 2018, hvis du vil være mere lykkelig. Og bare rolig; det er ikke noget, der koster det hvide ud af øjnene.

Tag mere ud at spise

Der er godt grund til at tage mere ud at spise – og det er der af forskellige grunde. Først og fremmest er vi som kultur blevet mere vant til at tage ud at spise, og der kommer til stadighed også flere restauranter i landet. Igen er der god grund til at tage ud at spise, især hvis du har en kæreste, du kan tage med.

Undersøgelser viser også, at jo mere vi laver udenfor hjemmets fire vægge sammen, så føler vi os mere tætte. Næste gang, du er i Odense, bør du derfor besøge denne fine restaurant.

Dyrk motion – eller lad være

Enten dyrker man motion, eller også gør man ikke. Der er ingen grund til at gå og ærgrer sig, hvis ikke man dyrker motion. Derfor bør du beslutte dig for, om du vil dyrke motion eller lade være. Hvis du dyrker motion, bliver du mere lykkelig, men hvis du ikke gør er der ingen grund til at gå og slå dig selv oven i hovedet. Forsøg dig med en løbetur – det er slet ikke så hårdt at komme i gang, som man egentlig skulle tro. Og når du har gjort det, bliver du lige pludselig vant til det, og inden du får set dig om, er du afhængig af dine løbeture. Sådan er det nu engang.

Posted on

Sådan gør du din kæreste lykkelig

Lykkelig kæreste

Der findes naturligvis ikke en specifik opskrift på, hvordan du gør kvinden i dit liv lykkelig. Dette skyldes, at alle kvinder er forskellige, og der er af samme grund tale om forskellige behov. Her er et par tips til, hvad der vil gøre de fleste kvinder lykkelige.

Det handler om tid og nærvær

Du har højest sandsynligt hørt om det før. Men den er god nok. De fleste kvinder sætter utroligt meget pris på, når deres mand tager sig tid til at have fokus på hende og ikke har travlt med alt muligt andet. Det er noget, der ikke kan købes for penge, og det kræver derfor, at du prioriterer denne tid. Hvis du har lyst til at gøre lidt mere ud af det, kan du for eksempel invitere hende på et weekendophold, hvor I får mulighed for at slappe af.

Forkæl hende med et smykke

De fleste kvinder elsker smykker. Nogen er mest til halskæder og øreringe, mens andre er flittige brugere af armbånd og ringe. Uanset hvad vil din kæreste blive lykkelig for et smykke, du har givet hende, fordi det er tanken bag, der tæller. Tanken består i, at du har brugt tid på at udvælge noget, du tror, der vil falde i hendes smag. Når det kommer til producenter af smukke smykker, er mulighederne mange. Georg Jensen er et dansk design, som leverer klassiske smykker, som altid er et hit. Klik her for at se mere.

Komplimentér hende

Hvis der er noget, vi alle sammen bliver glade for, er det når nogen komplementerer os. Det kan være, at vi får ros for et godt stykke arbejde, vores udseende eller noget nyt tøj. Det booster selvtilliden og din kæreste bliver ekstra glad, hvis det kommer fra dig, fordi din mening betyder meget for hende.

Posted on

Derfor forbedrer et bosted dit liv

Botilbud

Der kan være flere grunde til, at du finder et bosted interessant. Måske er du i en svær periode i dit liv og er blevet diagnosticeret med en psykisk lidelse der gør, at du har svært ved at begå dig socialt og i det hele taget klare dig selv. Her er et par grunde til, hvorfor et bosted vil være med til at forbedre dit liv.

Trygge rammer

Først og fremmest kan et bosted tilbyde trygge rammer, som er vigtigt for alle mennesker. Hvis du har en psykisk lidelse, har du lige som alle andre, et stort behov for tryghed, men det kan nogle gange være svært at finde, hvis du bor alene eller er tvunget til at være social. På et bosted er du sikret trygge rammer, som er altafgørende for, at du kan arbejde med din lidelse og lære at kontrollere den.

Mennesker i samme situation

En anden grund til at et bosted kan være med til at forbedre dit liv er, at du er omgivet af mennesker, der er i samme situation som dig. Du er derfor fri for at bekymre dig om, hvorvidt andre mennesker synes, at du opfører dig anderledes eller at dit humør svinger. Der er fuld forståelse, fordi de andre personer på bostedet er i samme situation. Desuden er du på bostedet omgivet af uddannet personale, der er vant til at håndtere situationer, som måtte opstå i forbindelse med psykiske lidelser, ligesom de ligeledes er uddannet til at hjælpe dig med at lære at leve med din lidelse.

Geografisk placering

Når det kommer til bosteder, er der efterhånden et stort udbud set på landsplan. Det er naturligvis vigtigt, at du finder et bosted, som ligger i den landsdel, du befinder dig i, så omvæltningen ikke er for stor. Hvis du bor i Nordjylland og er interesseret i et botilbud, kan du se mere her.

Posted on

Drop cigaretterne og få mere glæde i tilværelsen

rygesotp

Det er hverken sundt eller økonomisk ansvarligt at ryge cigaretter. Det er dog ikke nemt at slippe dem, når først man er begyndt at ryge, og derfor får du her et par gode råd til, hvordan du kommer in uvane til livs, hvis først du er startet. Det er nemlig ikke så besværligt, som man går og tror. Dog kræver det, at du er villig til at sætte din viljestyrke på prøve. Du kan læse mere om, hvordan du helt konkret gør, herunder.

Brug alle de hjælpemidler, du har brug for

Hvis du gerne vil stoppe med at ryge, er det en god idé at bruge hjælpemidler. De fleste, der forsøger at stoppe uden nogle former for hjælpemidler, mister hurtigt motivationen og ryger derfor i igen. Det skal ikke ske for dig, så hvis du føler, at du har lettere ved at stoppe, hvis du bruger et hjælpemiddel som eksempelvis en e-cigaret til det, så gør det. De kan købes her. Der er ingen skam i at bruge hjælpemidler, og såfremt du gerne vil stoppe med at ryge. Det kan hjælpe dig til at undgå, at du falder i igen, og samtidig kan du jo trappe ned på dine hjælpemidler, så du ikke længere er afhængig af dem, som du er nu.

Bruger du eksempelvis en e-cigaret, vil du nemt kunne skrue ned for mængden af nikotin, indtil du ikke længere er afhængig af den længere, og så vil du hurtigt opleve, at det ikke bliver lige så svært at droppe den, som det er tilfældet, hvis du ryger almindelige cigaretter.

Byt din dårlige vane ud med en god

Hvis du bytter en vane ud med en anden vane, er den lettere at stoppe. I stedet for at ryge kan du eksempelvis begynde at spise gulerødder, når du får lyst til noget sødt. Det er en god idé, fordi det bliver lettere for dig.

Posted on

5 gode grunde til at dyrke motion

training

Der har gennem tiden været megen snak omkring motion og sundhed – og om, hvorvidt det overhovedet gør os mere lykkelige at dyrke motion. Sandheden er imidlertid, at træning og motion er godt for mange ting, og det har indflydelse på din livskvalitet. Her får du 5 gode grunde til, at du bør dyrke motion. Om det er løb, cykling, styrketræning, fodbold, gymnastik eller lange gåture, bestemmer du selv. Alle former for motion gælder, når det kommer til at få det godt med sig selv. Dog er det dumt at tro, at motion udelukkende er skyld i din lykke. Det er det bestemt ikke.

#1: Du kommer til at se bedre ud

Der er ingen tvivl om, at du kommer til at se bedre ud, når du dyrker motion. Det er et veldokumenteret faktum, og det at motionere gør, at du får et flottere ydre på den ene eller anden måde. Og det gør os lykkelige. Vi bliver gladere, når vi føler, at vi ser godt ud. Hvor egoistisk, det end lyder, er det ingen hemmelighed.

#2: Du får mere energi

Når du dyrker motion, får du mere energi. I starten vil det være lige omvendt, men hvis du dyrker regelmæssig motion, vil du opleve, at du får mere energi i hverdagen. Du får et større overskud, og du vil føle, at du er mere på.

#3: Du aktiverer dine muskler

Sidder du ned dagen lang, kører i bil til dit job, arbejder på kontor, slapper af når du kommer hjem og spiser aftensmad siddende, vil du være inaktiv det meste af din dag. Det moderne liv kræver ikke, at vi bruger vores muskler, og derfor er det tiltrængt, hvis du dyrker motion, der får dine muskelgrupper aktiveret.

#4: Du undgår at falde sammen

Hvis du ikke aktiverer dine muskelgrupper, vil dit skelet ikke have noget til at holde det, og derfor vil tyngdekraften trække det samme. Stille og roligt. Hvis du har set gamle mennesker, der går helt foroverbøjet, er det typisk fordi, at de ikke har aktiveret deres muskelgrupper. Når du aktiverer dine muskler, bliver dit skelet strammet op, så det sætter sig, hvor det hører til. Du får rank ryg, og når du er inde i dit træningsflow, vil du opleve, at milde rygsmerter er ikke-eksisterende. Du kan også bruge BioFreeze, såfremt du får smerter.

#5: Du har mindre risiko for at blive syg

Når du træner og har en aktiv krop, er den bedre styrket mod sygdomme. Dit immunforsvar styrkes nemlig, når du træner, og sygdomme vil blive holdt på afstand.

Posted on

3 ting, der er videnskabeligt belæg for gør dig lykkelig

fadfsdfsd

De fleste af os går rundt og drømmer om at være lykkeligt, men hvad er opskriften på det lykkelige liv egentlig? Det er der mange definitioner af og meninger omkring, og herunder finder du et par af svarene. Vi giver dig nemlig 3 ting, der er videnskabeligt belæg for gør dig lykkelige. Der er altså ikke tale om gisninger, men knivskarpe, videnskabelige observationer.

#1: Bliv god til noget

Man bliver lykkelig, hvis man er god til noget. Uanset, om det er at blive god til at spille klaver, at lære at køre bil eller at tale et nyt fremmedsprog (du kan finde en masse sprogkurser på nettet – her ses eksempelvis et kursus, hvor du kan ‘learn danish free’, men det kan du nok i forvejen), så vil du føle dig glad, når du lærer at mestre den disciplin, du har øvet dig på. Også selvom det kan være stressende i begyndelsen. Derfor er der også mange, der opgiver deres drømme, fordi det er for stressende for dem at tænke på, at de skal opnå dem, men hvis man gør det, er der altså en belønning i form af glæde og dermed lykke.

#2: Træning

Vil du gerne være lykkelig, kan det være, du skal overveje, om ikke træning er en mulighed for dig. Når du træner, udløses der kemiske stoffer i din hjerne, der blandt andet er medvirkende til at reducere niveauet af stresshormoner, og det hjælper samtidig mod depression og angst. Faktisk viser undersøgelser, at 20 minutters træning har en positiv effekt på dit humør, og det virker i op til 12 timer, efter du har trænet.

#3: Hav en realistisk, men positiv attitude

Hvis du har en positiv indstilling og attitude over for livet generelt og de udfordringer, der føler med, når man lever, men samtidig vælger at kombinere det med et rationelt syn på livet, så vil du opleve, at du bliver mere lykkelig og succesfuld. Det er fordi, de realistiske optimister, som de kaldes, har en perfekt blanding af personlighedstyper, der skal til, førend du får succes.