Posted on

Motion gør dig lykkelig

motion på gulvet

Hvad er lykke og kan det overhovedet måles? Flere studier peger på at motion gør dig lykkelig, og det er en god idé at komme ud på stierne og få noget luft.

Det er ikke nogen overraskelse at motion er godt og sundt. Men flere studier viser at efter en træning, hvor du er blevet godt mørbanket, er humøret i top. Det er ikke kun lige efter at træningen er overstået, at humøret bliver påvirket. Et norsk studie fra Norges naturtekniske universitet – NTNU, viser at regelmæssig motion i ungdomsårene har en positiv langtidseffekt. Rent videnskabeligt er det bevist at regelmæssig træning udgør en lille procentdel af vores lykkefølelse, kan det bidrage til at andre ting kan gøre dig lykkeligere.

Men hvordan måles lykke?

Ifølge den norske undersøgelse, hvor 438 voksne deltog og havde rapporterede om deres træning her og nu, men også gennem deres ungdom. Forskerne tog to værktøjer i brug for at kunne måle humøret på deltagerne ved at opstille negative og positive udsagnsord og forskellige sætninger, hvor deltagerne kunne ‘placere’ sig selv. På den måde kunne de placere de forskellige deltagere i kategorier og dermed måle deres lykke.

Dyrk motion i lejligheden

Vores opfordring er at komme i gang med dyrke motion. Det kan gøre ude i naturen, men også i lejligheden. Find et område i lejligheden, hvor gulvet er jævnt og hvor der er plads til at udfolde sig. Hvis du har plads i lejligheden, kan du sætte en mindre rum i stand, og slibe gulvene, så du får et jævnt underlag. Det kan være i kontoret eller et stykke i soveværelset, bare gulvet er jævnt. Det efter finder du træningsmåtten og bolde frem. Bare en halv times tid om dagen, er nok, det handler bare om at få pulsen op og bevæge dig.

Det er svært at måle lykke, men følelsen som du har i kroppen efter motion, er helt klart en definition.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *