Posted on

Sådan forebygger du stress

Stress er nærmest blevet en folkesygdom i dag – ja, næsten et statussymbol. For hvis man ikke er stresset, så er man jo doven, og hvis der er noget, man ikke skal være, så er det doven! Stress kan imidlertid være både farligt og nedbrydende, faktisk er det den primære grund til sygemeldinger, fraværsdage og udbrændthed, viser tal fra stressforeningen.

Man anslår, at stress årligt koster samfundet i omegnen af 14 mia. kroner pga. sygefravær og tager livet af 1400 danskere om året. I 2020 forventer man, at stress og depression bliver de primære kilder til sygdom. Det er selvsagt nogle barske tal som koster samfundet en hel del.

Men stress har også store sundhedsmæssige konsekvenser for dig, og derfor er det vigtigt, at du forebygger den. I dette indlæg kan du bl.a. læse om 5 tips til at gøre det.

Skadelige konsekvenser ved for højt stressniveau

Skadelige konsekvenser for hjernen

Det kan ses på hjernen, hvis man er stresset, nærmere bestemt i områderne hippocampus og amygdala. Når vi er pressede, er det som regel hippocampus der ser muligheder og finder løsninger, fordi det er den del af hjernen, vi bruger til at regulere kroppen.

Derfor kommer hippocampus på konstant overarbejde under langvarigt stress. Det længerevarende overarbejde medfører, at den ikke længere kan regulere stresshormonerne, som adrenalin og cortisol, som derfor begynder at dræbe nervecellerne i hippocampus. Det går bl.a. ud over vores hukommelse, da hippocampus er center for hukommelse.

På patienter med langvarigt stress har man også observeret, at amygdala begynder at vokse. Amygdala er bl.a. med til at udvikle stoffer og hormoner, der får os til at føle frygt og angst, derfor er det meget almindeligt, at folk med langvarigt stress begynder at udvikle depression.

Skadelige konsekvenser for kroppen

Den forøgede udskillelse af førnævnte stresshormoner øger også risikoen for højt blodtryk som kan give alvorlige hjerte- og kredsløbssygdomme. Derudover kan adrenalin og cortisol også øge risikoen for åreforkalkning, blodpropper og hjertestop. Ofte oplever stresspatienter også, at deres migræne forværres.

Derudover har man observeret, at risikoen for infektionssygdomme, diabetes, kræft og leddegigt øges under stress. Man ved ikke helt hvorfor, men formoder det har noget at gøre med den kronisk forøgede mængde af stresshormoner.

5 råd til at forebygge stress

Det er altid bedre at forebygge end behandle. Sådan siger man populært, og det gælder i særdeleshed med stress. Herunder er der 5 gode tips til at forebygge stresstilstanden, hvis du har en stresset hverdag:

1. Kom ud i naturen 

Så lidt som en 30 minutters gåtur i den lokale park kan hjælpe med til at ændre dine tankemønstre og få dig til at se mere positivt på det hele. Det giver dig frisk luft, lys og D-vitamin og livsvigtig motion.

2. Lav noget kreativt og ikke-praktisk

En stresset person er ekstremt dårlig til at slappe af. Vedkommende beskæftiger sig kun med praktiske gøremål og er afhængig af kontrol og system. Det er imidlertid bevist, at kreative sysler kan sænke adrenalin-niveauet i kroppen og få dig til at slappe mere af.

Hækling og syning er nogle af favoritterne. Du kan hurtigt og let komme i gang med en billig symaskine fra Symaskinetorvet og stof fra Stofgiganten.

3. Lyt til musik

Afslappende musik kan være med til at sætte systemet mere i dvale. Det sætter hjernebølgerne ned i tempo og sænker blodtrykket.

4. Vær sammen med dem, du holder mest af

Nærvær med andre er den bedste redning fra depression og stress. Lav nogle afslappende ting sammen, se fjernsyn eller spil et spil, og du vil hurtigt mærke blodtrykket falde.

5. Hold flere pauser

 De fleste stressede personer er uhyre dårlige til at slappe af. De tager sig ikke tid i hverdagen til at stoppe op og nyde frugterne af deres anstrengelser, men det er vigtigt for det mentale og fysiske helbred.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *